mandag 12. oktober 2009

Optimistbygder

Blant det ypperste av gleder i livet, er å få møte de beste folkene! Det gjorde jeg sist fredag og lørdag. Og hvor var så de beste folkene samlet sist fredag og lørdag? Joda, da var de i Selbu, på Bygdegnist samling i regi av Optimistbygd prosjektet i Sør-Trøndelag.
Etter alle disse årene på farten rundt i dette unødvendig lange landet, har en sett og hørt mye og mangt, også i forbindelse med lokalsamfunnsutvikling.
En sjelden gang merker en umiddelbart at her er det egenskaper og kvaliteter, som fyller en med ærefrykt og respekt.
Etter mange hundre foredrag med alt mulig fintfolk i salen, skulle en tro at nok et foredrag om livskvalitet, begeistring og mellommenneskelige klima og miljøfaktorer, skulle en tro at det bare var å sette på autopiloten!
Men plutselig føler du presset, presset om å si noe skikkelig ordentlig og viktig, noe med full humor og massivt alvor på samme tid! Noe som kan gi disse folkene noe, om ikke annet litt ekstra mot, slik at de reiser hjem å gjør akkurat det de er drivende gode til, enda litt mer og holder ut enda litt lenger.
Jeg vet ikke helt om jeg lykkes, men jeg ga ihvertfall alt jeg var i stand til der og da.
Tusen takk for at jeg fikk møte ekte optimister fra Budalen, Sætervika, Bessaker, Meldal, Frøya osv.
Håper vi treffes igjen, det er mye jeg skulle pratet og spurt om! Hvor kommer livsgnisten, energien og drivkraften fra?, for eksempel! Håper på flere slike mentale slektstreff. Det er slike folk som bør samles i USM(United States of Mind). Stå på Optimistbygde-folk, det er dere som driver verden framover i riktig retning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar